Stiv Džobs, osnivač kompanije „Apple“, ostaće upamćen kao jedna od najinspirativnijih i najuticajnijih ličnosti današnjice.
U svetu biznisa, Džobs predstavlja simbol uspeha budući da je iza sebe ostavio mnogo više od revolucionarnih „Apple“ proizvoda. Iz njegovih govora izvučena je čitava filozofija poslovanja koja je više puta potvrdila svoju vrednost u praksi.
Iz biografije Stiva Džobsa, autora Voltera Ajzaksona, urednik sajta „Mashable“- Lens Ulanof, izvukao je 20 suštinskih životnih lekcija, a mi vam u nastavku donosimo njegove savete koje vrlo lako možete primeniti na svim životnim poljima, a naročito u biznisu.
1. Ne čekajte
Kada je kao jako mlad, Stiv Džobs je želeo da napravi nešto za šta mu je bila potrebna određena oprema, te nije oklevao da je potraži na samom izvoru.
“Kao dvanestogodišnjak je hteo da napravi merač frekvencije, pa je u telefonskom imeniku potražio Bila Hjulita, osnivača „Hjulit Pakarda“, i pozvao ga je da od njega naruči delove“.
Iz ovog primera se jasno uviđa da oklevanje nije opcija u realizaciji ciljeva. Ako naiđete na problem, rešite ga odmah, makar rešenje tražili na samom izvoru – baš kao Stiv Džobs.
2. Rizikujte
U eri kada je većina kompanija tražila način kako da se diversifikuje na tržištu, „Apple“ je pod vođstvom Džobsa smanjio količinu poslova i proizvoda i fokusirao se na relativno nova područja. Stiv Džobs je uvek bio spreman na rizik, pa čak ako bi to podrazumevalo zaokretanje čitavog „Apple“ broda u jedinstvenom pravcu, samo ukoliko bi smatrao da će takav potez doneti uspeh u budućnosti. Jedna od menadžerskih filozofija Džobsa bila je da svako malo, kompanija mora da baci kockicu i da se kladi na neku novu ideju ili tehnologiju.
3. Okružite se brilijantnim ljudima
Ma koliko bio brilijantan, Stiv Džobs ipak nije mogao sve sam da postigne i toga je bio savršeno svestan. Zbog toga se njegovo angažovanje onih ljudi, koji poseduju određene sposobnosti koje njemu nedostaju smatra mudrim potezom. Naime, često se dešava da se kompanije i menadžeri zadovoljavaju prosečnim radnicima, ali to nije bio slučaj sa „Apple-om“. Džobsovo rano partnerstvo sa Stivom Voznijakom predstavljalo je model za buduće saradnje sa genijalnim mladim ljudima. On je umeo da prepozna talenat i smatrao je da ukoliko se dogodi bilo kakav konflikt u kompaniji punoj prvoklasnih igrača, on bi vrlo brzo bio vraćen u balans.
Jednom prilikom Džobs je izjavio da je za većinu stvari u životu, raspon između najboljeg i prosečnog 30%.
„Najbolji let avionom, najbolji obrok, mogu biti 30% bolji od vašeg prosečnog. Ono što sam video kod Vozniaka jeste da je on neko ko je 50 puta bolji od prosečnog inženjera. Mogao je da održava sastanke u glavi. „Mac tim“ je bio pokušaj da se napravi čitav tim od takvih, vrhunskih igrača. Ljudi su govorili da će se takvi igrači loše slagati, da će mrzeti da rade jedni sa drugima. Ali ja sam shvatio da vrhunski igrači vole da rade sa vrhunskim igračima, oni samo ne vole da rade sa onima koji su dve klase lošiji.“
4. Budite istrajni i verujte svojim instiktima
Stiv Džobs je po mnogo čemu bio specifičan i jedinstven, međutim istrajnost i doslednost samom sebi jesu najvažnije osobine po kojima je ostao upamćen. Ne treba zaboraviti da je Džobs najveći uspeh postigao nakon što je otpušten iz kompanije čiji je bio osnivač. Zahvaljujući svojim ubeđenjima, instiktima i pre svega snažnom verom u svoje ideje i proizvode, uspeo je da se vrati na sam vrh. Često isticao da je više puta u svojoj karijeri bio vođen hrabrošću. Imao je jako i trajno uverenje u sopstvene odluke i znao je da će nešto biti dopadljivo javnosti, samo ako se njemu sviđa. I gotovo uvek je bio u pravu.
Otuda i njegova čuvena izjava: „Da li je Aleksandar Grejem Bel obavio neka istraživanja tržišta kada je izmislio telefon?“
5. Ključ je u jednostavnosti
„To je bila jedna od mojih mantri – usredsređenost i jednostavnost. Jednostavno može biti teže od složenog. Morate naporno da radite da biste nešto učinili jednostavnim“.
Filozofija minimalizma prepoznatljiva je u dizajnu „Apple“ proizvoda, zahvaljujući kojoj su uspeli da postave standarde i zauvek promene očekivanja ljudi po pitanju izgleda i funkcionalnosti uređaja. Iako dizajn nije presudan prilikom kupovine, dovoljno je važan da napravi razliku između konkurentskih proizvoda. Ono što je Stiv Džobs shvatio jeste da „ljudi ne znaju šta žele sve dok im to ne pokažete”. Dakle, uspešni preduzetnici mogu da stvore ono što ljudi nisu u stanju da izraze.